KerstDiner [20-dec-2015]

SanteGidio_001_B

Kerstdiner vrienden van de straat.

Op 20 december 2015 zijn we naar Apeldoorn geweest met de tienergroep van de Georgius basiliek.
In Apeldoorn gingen we eerst naar een viering in de Onze Lieve Vrouwenkerk, het koor was jammer genoeg iets minder.
Na de viering gingen we naar de pastorie waar we de lunch hebben gegeten en kregen we uitleg over wat Sant’Egidio doet, namelijk zich inzetten voor de dialoog tussen godsdiensten en de vreedzame oplossing van conflicten.
Na die uitleg mochten we zelf een workshop kiezen.
Wij hadden het kerstdiner voorbereiden, alleen het was iets anders dan we dachten het was namelijk afwassen van de borden die een jaar in de kast hadden gestaan.
Na de eerste workshop hadden we een pauze en daarna gingen we praten over biechten en gingen we 3D kerstkaarten maken die later aan de gasten werden uitgedeeld.
Na deze workshops gingen we doen waar we voor gekomen waren, namelijk een kerstdiner voor de vrienden van de straat en vluchtelingen voorbereiden.
Eerst hadden we nog een stille aanbidding in de kerk, daarna gingen we het eten uitserveren, wij moesten dat doen bij de vrienden van de straat.
Je zag veel verschillende mensen waarvan een heleboel opfleurden toen ze het menu zagen en het kregen.
Wij hadden de taak om het uit te serveren en te vragen of zo nog meer wilden. Bij het toetje tiramisu kregen we zelf ook gigantische trek.
Na het diner kregen de meeste vrienden van de straat ook een kerstpakket met daarin eten en diverse spulletjes. Hier werden ze super blij van en bedankten ons.
Daarna hadden we zelf eten waar we ook echt aan toe waren.
We vonden dit een bijzondere ervaring, omdat je ook de mensen leert kennen en aangrijpende verhalen hoort hoe ze bijvoorbeeld dakloos zijn geworden.
We vonden het ook een leuk idee om dit misschien bij ons in de parochie te doen.

Dit is geschreven door Bart Oude Mulders & Manouk Bevers